تبلیغات
کانون صدای سلمان - امام شناسی (2)
کانون صدای سلمان
اللهم عجل ولیک الفرج
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


صدا فقط صوت نیست بلکه عمل، صحبت ها یا سکوت ها نیز هم است.
که حضرت سلمان برای حمایت از پیشوای زمان خود در تمام عرصه ها از عمل، صحبت ها یا سکوتش به نفع ولایت پیشوای زمان خود استفاده کرد تا بتواند به رتبه برسد که حضرت رسول اکرم (ص) فرمودند : سلمان را از اهل بیت خواند.
و در آخر عمرش حضرت امیر المومنین علی (ع) یک شبه از مدینه به مدائن رفت و حضرت سلمان را غسل و کفن کرد و برایش نماز خواند.
ما هم مانند حضرت سلمان عمل کنیم که به رتبه که ایشان رسیدند در نزد امام زمان (عج) خود برسیم، با عمل، صحبت ها یا سکوت مان مدافع امام زمان خویش باشیم.

مدیر وبلاگ :سرباز گمنام
نویسندگان
نظرسنجی
از کدوم مطالب استقبال میکنید؟






به هر ترتیب، معلوم می‌شود که این روایت از مهم‌ترین روایات است و نکات مهمی ازآن فهمیده می‌شود که به برخی از آن نکات اشاره می شود:

 

( نکتۀ اول: ولایت و خلافت امیرالمومنین علی(علیه السلام

 

خلافت بلافصل پیامبر«صلی الله علیه و آله و سلم» متعلّق به امیرالمؤمنین«علیه السلام»   است و هیچ کس حق ندارد خود را به جای ایشان خلیفۀ مسلمین بپندارند. هر کس غیر علی «علیه السلام» ادعای حکومت کند،  پوچ است. برای اینکه پیغمبراکرم «صلی الله علیه و آله و سلم» مکرراً فرموده اند قرآن و عترت، ثقل یکدیگرند و اگر کسی یکی از این دو ثقل را نفی کند، معلوم است پوچ است.این استفاده از روایت، دلیل محکمی برای ردّ دشمنان شیعه است. ردّ آن کسانی که می‌گویند شیعه پایه و اساس ندارد

 نکتۀ دوم: امامت ائمّۀ اطهار) علیهم السلام(

 

نکتۀ مهم دیگری که این حدیث بر آن دلالت دارد، این است که بعد از امیرالمؤمنین«علیه السلام» و تا روز قیامت نیز باید از عترت پیامبر«صلی الله علیه و آله و سلم»، یک نفر به عنوان خلیفۀ مسلمین و در کنار قرآن باشد؛ چرا که تا روز قیامت این دو باید در کنار هم باشند. دوازده امام «علیهم السلام»، همان عترتی هستند که پیامبر اکرم«صلی الله علیه و آله و سلم» در روایت، ثقل قرآن معرفی می نمایند. تا حال هیچ کس نگفته آن بزرگواران عترت نیستند. بیش از چهار هزار 4000 روایت از پیغمبراکرم «صلی الله علیه و آله و سلم» راجع به دوازده امام «علیهم السلام» داریم، اینقدر که راجع به حضرت مهدی «روحی فداه» روایت داریم، راجع به هیچ حکمی در اسلام روایت نداریم. یعنی بیش از ده هزار روایت از سنی و شیعه راجع به دوازده امام «علیهم السلام» من جمله حضرت مهدی «روحی فداه» موجود است. و بیش از چهار هزار روایت از این روایات، الان در کتاب‌های اهل سنّت، یعنی صحاح ستّه، سنن ستّه و سایر کتاب های سنّی موجود است.

با توجه به تحلیل کلمه  لن  در حدیث ثقلین متوجه میشویم لن کلمه ایست که در زبان عربی برای مستمر بودن و ادامه دار بودن چیزی تا قیامت از آن استفاده می شود.و لن در حدیث ثقلین یعنی عترت،اهل بیت،ائمه معصومین تا قیامت در کنار قران هستند و این خود دلیلی بر وجود امام زمان عج است..

اشاره به این مورد درباره حدیث ثقلین هم خالی از لطف نیست که بدانیم پیامبر فرموده اند این دو امانت گرانبها را(قران و اهل بیت) ودر واقع حق این دو امانت را باید سر حوض کوثر به ایشان پس بدهیم و در قبالشان در پیشگاه خدا و رسولش باید پاسخگو باشیم و گفتنی است که حق این دو امانت شناخت و عمل به  آن هاست.

 قال رسول الله (ص): من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته الجاهلیه

هرکس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است

اصول کافی.ج1.ص374و375

تفتازی،کتاب شرح المقاصد فی علم الکلام ج2 ص 275(اهل سنت)

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ : " مَنْ مَاتَ بِغَیْرِ إِمَامٍ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّةً

هرکس بمیرد وامام نداشته باشد مرگش مرگ  جاهلی است

(مسند احمد حنبل ج4 ص96)(اهل سنت)

 


نکته جالب و متناقض اینجاست که برخی از برادران اهل سنت میگویند امام عصر که حجت بن الحسن العسکری است بنا به تصریح تشیع و اهل سنت هنوز بدنیا نیامده است!!از طرفی در کتب موثق خودشان همچون مسند احمد  حنبل احدیثی مثل احادیث بالا استخراج شده که نشان میدهد همواره در هر زمانه ای امامی وجود دارد تا مردم آن زمانه او را داشته و به شناخت ایشان بپردازند تا به گفته پیامبر عظیم الشان به مرگ جاهلی از دنیا نروند..

و اما منظور از مرگ جاهلی در احادیث نبی اکرم (ص) چیست؟

حارث بن مغیره گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم: آیا پیامبر صلى الله علیه وآله فرموده: «هرکس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است؟!».

 

فرمود: آرى.

عرضه داشتم: این کدام جاهلیت است، آیا جاهلیت مطلق(جاهلی که ناتوان و بی تقصیر بوده) یا جاهلیت کسى که امامش را نشناخته(مقصر است)؟ امام صادق ع فرمودند: جاهلیت کفر و نفاق و ضلال(اصول کافی از شیخ کلینی ج1 ص 377)

بله امام صادق (ع) حجت را بر همگان تمام کرده و فرموده اند این جهالت به معنای کفر و نفاق و گمراهی است.

یا جایی دیگر در کتاب الثاقب فی المناقب ص 495 ابن حمزه طوسی آورده که محمد بن علاء جرجانی در حج امام رضا (ع) را دیدند واز ایشان پرسید :منظور از مرگ در حدیث من مات ولم یعرف امام زمانه مات میتته جاهلیه چیست؟امام فرمودند مشرک مرده است..

واما  این سوال پیش می آید که منظور از این شناخت چیست؟با اطمینان میتوان گفت منظور صرفا شناخت اسم و نسب و پدر مادر و محل زندگی ایشان و تاریخ تولد ائمه نیست،چراکه این اطلاعات را دشمنان ائمه نیز میدانستند و دلیلی برای سعادتمندی شان نشد..منظور از امام شناسی که در این احادیث به آن تاکید شده شناخت سیره و نحوه عملکرد امامان معصوم و در واقع شناخت سبک زندگی حضرات است..

همانگونه که میدانید بودند کسانی مانند حرمله که به واجبات دین مقید بوده اما به دلیل عدم شناخت امام زمانشان در مقابل امامشان ایستاده و به پیکار با ایشان پرداخته و ملعون لسان همه گشته اند..

امثال عمربن سعد که علاوه بر واجبات بنا به نقل مورخین به یکسری از مستحبات نیز عامل بوده اند اما به دلیل ضعف امام شناسی و دلایل دیگر به ناکجا آباد کشیده شده اند.. امثال شمربن ذی الجوشن که در جنگ صفین در سپاه اسلام  جنگیده زخم برداشته و جانباز اسلام شده بودند اما بازهم به علت های مختلف از جمله ضعف در امام شناسی همان جانباز اسلام روزی امام زمان خود را به شهادت رساند و ملعون لسان همه گشت.

 

از آن طرف هم داریم اسوه هایی را که به دلیل قدرتشان در امام شناسی چه مقامات و کرامات که در وصف آنان نیامده و در مقابل اکثر این بزرگواران و اسوه های امام شناسی زبان از وصفشان قاصر است و برای پی بردن به کارهایی که برای امام زمانشان انجام داده اند لازم است سیره زندگی شان مطالعه شود.

 

مانند حضرت فاطمه زهرا (ع).

مانند حضرت عباس (ع)

یکی از زیباترین نتایج امام شناسی را میتوان در این دیدگاه خلاصه دید:

اینکه هر فرد امام شناسی در هر موقعیت زمانی ومکانی و با هر شرایطی خود را مطابقت دهد با خواسته های امامش و با توجه به رضایت امام عمل کند و عملی که در آن رضایت امام را نمی بیند انجام ندهد.

آیا در مورد کلیت مقام امامت در قرآن آیاتی داریم که تصریح کند مقام امامت وجود دارد و دارای چه جایگاهی است؟

در این مورد مثال فراوان است که ما به یک مورد می پردازیم

وَ إِذِ ابْتَلی‏ إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِکَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتی‏ قالَ لا یَنالُ عَهْدِی الظَّالِمینَ سوره بقره آیه 124

( به خاطر آورید ) هنگامی که خداوند ، ابراهیم را با وسایل گوناگونی آزمود. و او به خوبی از عهده این آزمایشها برآمد. خداوند به او فرمود: «من تو را امام و پیشوای مردم قرار دادم!» ابراهیم عرض کرد: «از دودمان من ( نیز امامانی قرار بده! ) » خداوند فرمود: «پیمان من ، به ستمکاران نمی رسد! ( و تنها آن دسته از فرزندان تو که پاک و معصوم باشند ، شایسته این مقامند

این هم لفظ صریح(نه تفسیر و تاویل) مقام امامت در قرآن.

نکته جالب این است که حضرت ابراهیم قبل از برگزاری این امتحانات پیامبر بودند(زیرا در این آیه شما شاهد صحبت های بین حضرت ابراهیم و خداوند هستید(ابراهیم عرض کرد: «از دودمان من ( نیز امامانی قرار بده! ) » خداوند فرمود: «پیمان من ، به ستمکاران نمی رسد! ( و تنها آن دسته از فرزندان تو که پاک و معصوم باشند ، شایسته این مقامند) که این محاوره از طریق وحی صورت گرفته واین نوع محاوره بین خدا و پیامبران صورت می گیرد) وشما در همین آیه می بیند حضرت ابراهیم پیامبراولوالعزم بعد از موفقیت در امتحانات الهی به مقام امامت میرسند،پس مقام امامت مقامی است که حتی از مقام انبیاء اولوالعزم نیز بالاتر است..

همانطور که میبینید در این آیه خداوند فرموده   انی جاعلکم للناس اماما..یعنی من خدا امام را انتخاب میکنم و منصوب میکنم..(یعنی امامت امامان دوازده گانه ما شیعیان اثنی عشری نیز از سمت خود خدا صورت گرفته)

همینطور که میبینید در این آیه امامت یک عهد است و به تصریح خداوند عهدی است که به ظالمین نمیرسد.چه ظالم به نفس چه ظالم به مردم چه ظالم به حق الله..پس هر کس گناهی کرده باشد جز این افراد محسوب شده و خداوند میفرمایند امامت به این افراد نمیرسد.پس امامت فقط به افرادی میرسد که معصوم بوده و کوچکترین ظلم به حق النفس حق الله و حق الناس نکرده باشد.پس امامان دارای مقام عصمت هستند.

 

حال برخی میگویند پس چرا نام امامان دوازده گانه شیعیان به عنوان ائمه دوازده گانه صریح در قرآن نیامده است؟

باید عرض کرد درمورد خیلی از موارد مهم اعتقادی در قرآن به کلیت موضوع اشاره میشود و تبیین جزییات آن موضوع به عهده ی پیامبر قرار میگیرد.

به عنوان مثال می پردازیم به یکی از مهمترین اصول اعتقادی مسلمانان.ستون دین اسلام:      نماز.

با جستجو در قران می بینیم که قرآن ما رابه خواندن نماز تاکیید کرده اما از کم و کیف آن حرف نزده..حال سوال پیش می آیید پس مسلمانان از کجا می دانند که صبح دو رکعت ظهر و عصرو عشا 4رکعت و مغرب 3 رکعت نماز بخوانند و اصلا ارکان نماز را چه چیز هایی قرار داده ودر نماز چه بخوانند؟

جزییات را مسلمانان از تبیینات پیامبر (ص) آموخته اند.

پیامبر فرمودند:

صلوا کما رایتمونی اصلی(نماز بخوانید همانطور که من نماز میخوانم)

مسند امام شافعی ص 55

صحیح بخاری  ج1 ص 155

درمورد امامت هم کلیت در آیاتی بیان شده مثل همان ایه 124 سوره بقره که خدمتتان عرض کردیم وجود دارد  اما جزییات امامت و مصادیق ائمه را پیامبر(البته از طرف خداوند نه از جانب خویش) تبیین میکنند همانطور که ایشان در روز غدیر هم این مهم را انجام داده اما امت اسلامی  بعد از مدت کوتاه چند ماهه به پیمانشان با پیامبر در مورد امام بعد از ایشان پشت کردند..

در این مورد در سوره نحل آیه 44 داریم:

و این قرآن را به تو نازل کردیم تا برای مردم آنچه را به ایشان نازل شده بیان کنی شاید اندیشه کنند.

در سوره حشر ایه 7 داریم:

آنچه را فرستاده ما(نبی اکرم) به شما داد ( از احکام و معارف و اموال ) بگیرید و از آنچه شما را منع و نهی کرد باز ایستید ، و از خدا پروا نمایید ، که خداوند سخت کیفر است.

برخی هم میپرسند آیا آیه ای است که نه در تفسیر و تاویل بلکه در ظاهر آیه مشخص شود که این آیه اشاره به امامت امامان شیعی اشاره داشته باشد؟

در پاسخ به این سوال به آیه 55 سوره مائده(*معروف به آیه ولایت*) اشاره میکنیم:

 

«اِنّما وَلیّکم الله و رسوله والّذین آمنوا الّذین یقیمون الصّلوة و یؤتون الزّکاة و هم راکعون»

«ولیّ شما تنها خدا و رسول او و کسانی که ایمان آورده‌اند؛

همان کسانی که نماز را بر پا می‌دارند و در حال رکوع نماز زکات می‌پردازند، میباشند.»

 

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
جمعه 11 اردیبهشت 1394
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
قالب وبلاگ
گالری عکس
چت روم
دریافت همین آهنگ
r/">قالب وبلاگ
گالری عکس
چت روم
دریافت همین آهنگ
دعای فرج
ساعت فلش مذهبی سوره قرآن
روزشمار فاطمیه حدیث حدیث موضوعی لگو سمت چپ
روشنگری روشنگری